Pozostałe aktualności
Uwaga!!! Czasowa zmiana organizacyjna pracy Urzędu Miejskiego
- 12-04-2021
- drukuj
Urząd Miejski w Sępopolu od 12 kwietnia pracuje w odmiennym trybie. Wszystkie zadania będą realizowane, jednakże z uwagi na niebezpieczeństwo związane z zagrożeniem epidemiologiczntm, pewnym ograniczeniom ulegnie bezpośrednia obsługa interesantów. Rekomendujemy załatwianie spraw telefonicznie, poprzez email oraz elektroniczną skrzynkę podawczą.
W celu zapobiegania rozprzestrzeniania się choroby COVID-19 nastapiły zmiany organizacyjne pracy Urzędu Miejskiego w Sępopolu polegające na:
1. Ograniczeniu przyjmowania interesantów poprzez utworzone biuro podawcze czynne w godz. od 9 00 do 12 00, umożliwiające złożenia korespondencji (pisma, wnioski itp.).
2. Prosimy o zgłaszanie się do urzędu w sprawach BARDZO PILNYCH, po wcześniejszym uzgodnieniu z pracownikiem w wyznaczonym biurze podawczym. Podczas wizyty w urzędzie prosimy o zachowanie bezpiecznej odległości, zasłaniania nosa i ust oraz dezynfekcji dłoni. Rekomendujemy załatwianie spraw telefonicznie, poprzez e-mail oraz elektroniczną skrzynkę podawczą.
3. KASA URZĘDU – otwarta w godzinach od 9 00 do 12 00.
Zmiany organizacyjne obowiązują od 12 kwietnia 2021 r. do odwołania.
Jak powinna rozwijać się gmina Sępopol? Prosimy o opinie.
- 07-04-2021
- drukuj
Duży może więcej, dlatego by pozyskiwać środki unijne, których tak potrzebuje nasza gmina, należy się zrzeszać. W tym celu powstało Stowarzyszenie Warmińsko-Mazurskich Gmin Pogranicza. 31 marca w Srokowie odbyło się spotkanie jego Rady Partnerstwa. Uczestniczył w nim Piotr Łazar, zastępca burmistrza Sępopola. Kluczowe przy opracowywaniu dokumentów dotyczących rozwoju obszaru są opinie osób ten obszar zamieszkujących, więc mieszkańców naszej gminy i miasta. Zatem prosimy o Pańswa opinie.
Na spotkaniu przyjęto Raport diagnostyczny „Pogranicza". W partnerskich gminach graniczących z Obwodem Kaliningradzkim zbadano opinie młodzieży, liderów i ogółu mieszkańców, przeanalizowano przemieszczanie się osób korzystających z usług publicznych, dogłębnej analizie poddano dane demograficzne, ekonomiczne i statystyczne.
Efektem kilkumiesięcznych działań jest Raport diagnostyczny Warmińsko-Mazurskich Gmin Pogranicza. Jest to bardzo ważny dokument, stanowiący pierwszy namacalny efekt pracy całego zespołu. Raport diagnostyczny jest punktem wyjścia do kolejnego etapu pracy w postaci wspólnego opracowania strategii rozwoju. W dokumencie została wypracowana diagnoza naszego obszaru w tym potencjał, bariery oraz potrzeby rozwojowe.
Efektem kilkumiesięcznych działań jest Raport diagnostyczny Warmińsko-Mazurskich Gmin Pogranicza. Jest to bardzo ważny dokument, stanowiący pierwszy namacalny efekt pracy całego zespołu. Raport diagnostyczny jest punktem wyjścia do kolejnego etapu pracy w postaci wspólnego opracowania strategii rozwoju. W dokumencie została wypracowana diagnoza naszego obszaru w tym potencjał, bariery oraz potrzeby rozwojowe.
Kluczowe przy opracowywaniu dokumentów dotyczących rozwoju obszaru są opinie osób ten obszar zamieszkujących, więc mieszkańców naszej gminy i miasta.
Wszelkie uwagi, spostrzeżenia prosimy przesłać na adres: biuro@pograniczewm.pl
Cały tekst raportu:
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
Wystawa „Chroniąc rośliny, chronisz życie”
- 25-03-2021
- drukuj
W Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Sępopolu mieszkańcy gminy i miasta mogli zobaczyć wystawę dotyczącą Międzynarodowego Roku Zdrowia Roślin. Wydarzenie ogłosiło Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych pod hasłem „Chroniąc rośliny, chronisz życie”.
Gmina Sępopol rolnictwem stoi, dlatego Urząd Miejski w Sępopolu chętnie włącza się w działania promujące wiedzę na temat zdrowia roślin oraz bezpieczeństwa żywnościowego ludzi. Wystawa dotyczącą Międzynarodowego Roku Zdrowia Roślin, którą wspólnie z Inspektoratem Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Olsztynie zorganizował Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Sępopolu była tego wyrazem. Piotr Łazar, zastępca burmistrza Sępopola i Beta Pakuła sekretarz Urzędu Miejskiego w Sępopolu oraz dyrekcja Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Olsztynie w osobach Bartłomieja Wasilewskiego i jego z-cy Marioli Osińskiej-Zduniuk spotkali się 17 marca, aby podsumować to wydarzenie.
— Bardzo dziękuje władzom gminy za zorganizowanie tej wystawy w Sępopolu — mówił podczas spotkania Bartłomiej Wasilewski — Doceniam zaangażowanie, które włodarze włożyli w działania promujące wiedzę na temat zdrowia roślin. Powoduje to lepsze zrozumienie znaczenia zdrowia roślin dla gospodarki, środowiska i bezpieczeństwa żywnościowego ludzi.
Zgodnie z wytycznymi Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), promocją Międzynarodowego Roku Zdrowia Roślin zajmuje się Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, która dba o zdrowie roślin w Polsce.
Obchody zainaugurowane w Polsce 7 stycznia 2020 roku przez Prezydenta RP Pana Andrzej Dudę ze względu na stan epidemii nie miały takiego rozmachu tak, jak wcześniej planowano. Niemniej jednak nawet w tym trudnym dla wszystkich momencie należy pamiętać, że rośliny są fundamentalną częścią życia na Ziemi. Bez nich nie mogłaby istnieć większość innych form życia, w tym człowiek. Pochłaniając ogromne ilości dwutlenku węgla, rośliny produkują tlen, którym oddychamy. Stanowią żywność dla nas i dla wielu zwierząt.
Są też ozdobą naszych ogrodów i domów. Przede wszystkim kształtują środowisko naszego życia, oddziałując na warunki klimatyczne, zmniejszając zanieczyszczenie powietrza i hałas. Ochrona zdrowia roślin ma również duże znaczenie w działaniach na rzecz wyeliminowania głodu, zmniejszenia ubóstwa, ochrony środowiska i pobudzania rozwoju gospodarczego.
Na zdrowie roślin czyha wiele zagrożeń. Głównie szkodniki i choroby roślin, które obecnie co roku niszczą aż 40 proc. światowych plonów, powodując straty szacowane przez FAO na 220 miliardów dolarów. Za sprawą intensywnej wymiany handlowej towarów roślinnych oraz ożywionego ruchu turystycznego, organizmy szkodliwe dla roślin mogą bardzo szybko przemieszczać się nawet na bardzo dalekie odległości. Dodatkowo odczuwalne już na całym świecie zmiany klimatu, sprzyjają rozprzestrzenianiu i zadomowieniu się nowych gatunków organizmów szkodliwych, stanowiąc poważne zagrożenie dla produkcji roślinnej.
Międzynarodowy Rok Zdrowia Roślin to okazja do przypomnienia społeczeństwom, politykom i decydentom na całym świecie, że rośliny są bardzo ważne dla naszego życia i jak wiele im zawdzięczamy.
Wraz z pandemią COVID-19 jeszcze bardziej potrzeba zmian i przywrócenia równowagi w sposobie produkcji i konsumpcji naszej żywności. W tym celu obchody MRZR zostały oficjalnie przedłużone do połowy bieżącego roku. Następnie wejdziemy w Międzynarodowy Rok Owoców i Warzyw, który będzie wyjątkową okazją do podniesienia świadomości na temat ważnej roli owoców i warzyw w żywieniu ludzi, w bezpieczeństwie żywnościowym i zapewnieniu zdrowia, a także w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju ONZ.
Rusza przebudowa ulicy Grodzickiego w Sępopolu
- 18-03-2021
- drukuj
Inwestycja sfinansowana w 90% ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.
Asfaltowa nawierzchnia wraz z remontem sieci podziemnych zostanie niebawem wykonana na ulicy Grodzickiego w Sępopolu. Irena Wołosiuk, burmistrz Sępopola podpisała umowę z Przedsiębiorstwem Robót Drogowych z Lidzbarka Warmińskiego na realizacje tego zadania na kwotę 1 586 213,57 zł. Przebudowywany odcinek ulicy to około 700 metrów.
Remont ulicy Grodzickiego w Sępopolu to kolejna inwestycja realizowania dzięki programowi transgranicznemu Polska-Rosja 2014-2020. W ten sposób Urząd Miejski w Sępopolu pozyskał ponad 10 milionów zł na remonty dróg w mieście i gminie Sępopol w partnerstwie z Rejonem Guriewsk. Budżet naszej gminy zostanie obciążony tylko 10% kosztów kwalifikowanych całości inwestycji.
Ulica uzyska nawierzchnię asfaltową wraz z podbudową składająca się z warstwy odsączającej z kruszywa o grubości 35 cm, warstwy podbudowy z kruszyw łamanych o grubości 22 cm, warstwy wiążącej z betonu asfaltowego o grubości 8 cm oraz warstwy ścieralnej o grubości 4 cm. Łącznie powstanie nowa konstrukcja o grubość 69 cm. Taka konstrukcja drogi powinna zapewnić jej wieloletnią trwałość. Szerokość nowej ulicy będzie wynosiła 5,5 metra. Oprócz drogi wykonane zostaną również chodniki z kostki polbrukowej, a materiał odzyskany z rozbiórki dotychczasowych chodników będzie ponownie wykorzystany do wymiany nawierzchni innych, pamiętających jeszcze czasy "PRL’u" chodników. Prace drogowe zostaną poprzedzone kompleksową wymianą sieci wodociągowej oraz kanalizacji deszczowej.
To kolejna inwestycja drogowa realizowana z tak dużym dofinansowaniem zewnętrznym. Takie zarządzanie budżetem gminy pozwala władzom gminy na podejmowanie starań o pieniądze na realizacje kolejnych odcinków dróg w których w konstrukcji finansowej niezbędne jest posiadanie wkładu własnego.
Remont ulicy Grodzickiego w Sępopolu to kolejna inwestycja realizowania dzięki programowi transgranicznemu Polska-Rosja 2014-2020. W ten sposób Urząd Miejski w Sępopolu pozyskał ponad 10 milionów zł na remonty dróg w mieście i gminie Sępopol w partnerstwie z Rejonem Guriewsk. Budżet naszej gminy zostanie obciążony tylko 10% kosztów kwalifikowanych całości inwestycji.
Ulica uzyska nawierzchnię asfaltową wraz z podbudową składająca się z warstwy odsączającej z kruszywa o grubości 35 cm, warstwy podbudowy z kruszyw łamanych o grubości 22 cm, warstwy wiążącej z betonu asfaltowego o grubości 8 cm oraz warstwy ścieralnej o grubości 4 cm. Łącznie powstanie nowa konstrukcja o grubość 69 cm. Taka konstrukcja drogi powinna zapewnić jej wieloletnią trwałość. Szerokość nowej ulicy będzie wynosiła 5,5 metra. Oprócz drogi wykonane zostaną również chodniki z kostki polbrukowej, a materiał odzyskany z rozbiórki dotychczasowych chodników będzie ponownie wykorzystany do wymiany nawierzchni innych, pamiętających jeszcze czasy "PRL’u" chodników. Prace drogowe zostaną poprzedzone kompleksową wymianą sieci wodociągowej oraz kanalizacji deszczowej.
To kolejna inwestycja drogowa realizowana z tak dużym dofinansowaniem zewnętrznym. Takie zarządzanie budżetem gminy pozwala władzom gminy na podejmowanie starań o pieniądze na realizacje kolejnych odcinków dróg w których w konstrukcji finansowej niezbędne jest posiadanie wkładu własnego.
W ramach postępowania przetargowego wpłynęło łącznie 6 ofert:
- Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „Dromo” z Ostródy – 1 795 868,17 zł
- Zakład Usług „EKO-WOD” z Kętrzyna – 1 831 253,28 zł
- Przedsiębiorstwo Transportowo – Sprzętowe Budownictwa „PYZAK” z Lidzbarka Warm. – 2 107 644,51 zł
- STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa – 1 987 159,86 zł
- Konsorcjum: PBDiM z Mińska Mazowieckiego oraz ALTON Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego – 1 939 285,10 zł
- PRD Sp. z o.o. z Lidzbarka Warmińskiego – 1 586 213,37 zł
This document has been produced with the financial assistance of the European Union, under the Poland-Russia Cross-border Cooperation Programme 2014-2020. The contents of this document are the sole responsibility of Commune of Sepopol and under no circumstances can be regarded as reflecting the position of the European Union, the Managing Authority or the Joint Technical Secretariat of the Poland-Russia CBC Programme 2014-2020.
Każdy zainteresowany mieszkaniec miasta i gminy Sępopol otrzyma ochronne maseczki
- 12-03-2021
- drukuj
Bezpłatne maseczki mieszkańcy miasta i gminy Sępopol będą mogli odbierać od poniedziałku 15 marca w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Sępopolu. Na jedną osobę przypadają 4 darmowe maseczki.
Urząd Miejski w Sępopolu otrzymał od Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych pulę maseczek, które przeznaczone są dla osób zameldowanych w gminie Sępopol.
Na jedną osobę przypadają 4 darmowe maseczki. Będzie można je odebrać w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Sępopolu. Punkt będzie czynny od 15 marca w godz. 9:00 do 16:00.
— Maseczki dla jednej rodziny może odebrać jej przedstawiciel, nie ma konieczności, aby każdy członek rodziny stawiał się w punkcie osobiście — informuje Irena Wołosiuk, burmistrz Sepopola. — Posiadamy odpowiednią ilość maseczek i wszyscy zainteresowani mieszkańcy na pewno je otrzymają. Nie trzeba się śpieszyć z odbiorem i robić niepotrzebnego skupiska przy punkcie wydawania maseczek. Zachowajmy dystans i reżim sanitarny — apeluje burmistrz.
Przypominamy, że maseczka powinna prawidłowo zasłaniać twarz. Tak, by zakryte były nos i usta. To jest gwarancją, że ta maseczka działa w sposób prawidłowy, a więc nie wdychamy ponad 90 proc. patogenów, które znajdują się w naszym otoczeniu.
Zapraszamy na bezpłatne badanie mammograficzne
- 12-03-2021
- drukuj
Już w kwietniu można będzie wykonać bezpłatne badanie mammograficzne w mammobusie, który odwiedzi Sępopol. Badania będą sfinansowane z Programu Profilaktyki Raka Piersi.
W mammografii finansowanej przez NFZ mogą wziąć udział mieszkanki miasta i gminy Sępopol niezależnie od miejsca zamieszkania i bez skierowania lekarskiego.
Do badania uprawnione są Panie w wieku 50-69 lat, które są ubezpieczone, nie były leczone z powodu raka piersi a także:
• nie miały wykonanej mammografii w ramach Programu w ciągu ostatnich 24 miesięcy
• lub są w grupie ryzyka i w roku poprzedzającym otrzymały pisemne wskazanie do wykonania ponownej mammografii po upływie 12 miesięcy
Mobilna pracownia mammograficzna LUX MED będzie do dyspozycji Pań w miejscowości:
Sępopol – 15 kwietnia 2021 w godzinach od 8.00 do 11.00 przy dawnej Przychodni, ul. Lipowa 1A
Szczepienie dla osób urodzonych w 1952 roku oraz osób w wieku 65 - 69 lat przeciwko COVID-19.
- 09-03-2021
- drukuj
#ZDROWIE
Nasz region otrzymał dodatkowe szczepionki AstraZeneca na szczepienia osób z rocznika 1952 (69 lat). Aby zaszczepić się, należy dokonac rejestracji w wybranym punkcie szczepień.
Terminy rejestracji na szczepienie dla osób w wieku 67 - 69 lat: 18-20 marca br.
Terminy rejestracji na szczepienie dla osób w wieku 65 - 69 lat: 22-24 marca br.
W powiecie bartoszyckim można się zarejestrować w:
Szpitalu Powiatowym im. Jana Pawła II w Bartoszycach, ul. Kard. Wyszyńskiego 11, tel. 734 467 854.
Termin szczzepienia kolejnych grup, w tym także dla osób w wieku 60-65 lat uzależniony będzie od wielu czynników, w tym m.in. od dynamiki zgłoszeń do szczepień oraz dostaw szczepionek, które zostały znacznie ograniczone w wyniku decyzji ich producentów.
Podajemy adresy i numery telefonów innych punktów szczepeń w naszym województwie. Wystarczy wybrać placówkę, w której chcemy się zaszczepić i zadzwonić pod wskazany numer telefonu:
- Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy im. prof. dr Stanisława Popowskiego w Olsztynie; ul. Żołnierska 18a, tel. 89 53 93 438 (w godzinach poniedziałek- piątek 8:30-14:00).
- Szpital w Ostródzie S.A.; ul. W. Jagiełły 1, tel. 609 710 738, 725 130 999.
- Szpital Miejski Św. Jana Pawła II w Elblągu, ul. Komeńskiego 35, tel. 504 478 341.
- Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dobrym Mieście, ul. Grunwaldzka 10B, tel. 571 407 022.
- Zespół Opieki Zdrowotnej w Szczytnie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 12, tel. 724 320 112.
- Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Piszu, ul. H. Sienkiewicza 2, tel. 531 463 127.
- Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z Warmińsko-Mazurskim Centrum Onkologii w Olsztynie, Al. Wojska Polskiego 37, tel. 789 307 148.
- Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny dla Dzieci w Ameryce, Ameryka 21, tel. 89 519 48 72.
- Olmedica w Olecku, ul. Gołdapska 1, tel. 791 854 000.
- Zespół Opieki Zdrowotnej w Nidzicy, ul. A. Mickiewicza 25, tel. 89 625 05 00.
- 1 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką SPZOZ w Lublinie z siedzibą w Ełku, ul. T. Kościuszki 30, tel. 882 935 746.
- Pro-Medica w Ełku, ul. Baranki 24, tel. 726 554 500.
- GoldMedica Sp. z o.o. w Gołdapi, ul. Słoneczna 7, tel. 795 997 749.
- Mazurskie Centrum Zdrowia Szpital Powiatowy w Węgorzewie, ul. 3 Maja 17, tel. 87 427 32 52 wew. 168 lub 210.
- Powiatowy Szpital im. Władysława Biegańskiego w Iławie, ul. Generała Andersa 3, tel. 518 702 453.
- Giżycka Ochrona Zdrowia Sp. z o.o. w Giżycku, ul. Warszawska 41, tel. 608 787 366.
- Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w Działdowie, ul. Leśna 1, tel. 23 697 22 11 wew. 233.
- Powiatowe Centrum Medyczne Sp. z o.o. w Braniewie, ul. S. Moniuszki 13, tel. 55 620 83 71; 518 786 224.
- Zespół Opieki Zdrowotnej w Lidzbarku Warmińskim, ul. 11 Listopada 15, tel. 519 133 099.
- Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie, ul. Niepodległości 44, tel. 89 532 64 11 (numer czynny w dni powszednie w godz. 8:30 -14:00).
- Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Olsztynie, Al. Warszawska 30, ul. 89 524 54 27.
- Przychodnia Lekarza Rodzinnego Lifeclinica w Elblągu, ul. Węgrowska 3, tel. 500 599 307.
- NZOZ Medyczne Centra Diagnostyczne Voxel w Elblągu, ul. Teatralna 5, tel. 577 466 233, 576 786 373, 55 655 69 55.
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Poradnia Lekarzy Medycyny Rodzinnej Zbigniew Gugnowski w Giżycku, ul. Wodociągowa 17, tel. 87 429 40 55.
- NZOZ Specmed Adam Mariusz Miller w Ełku, ul. Jana Pawła II 26, tel. 505 336 339; 87 621 50 00.
ZGOK Olsztyn ponownie podnosi ceny za zagospodarowanie śmieci.
- 03-03-2021
- drukuj
23 lutego 2021 r. na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Wspólników Sp. z o.o. ZGOK w Olsztynie podjęto uchwałę o kolejnym podniesieniu stawek za zagospodarowanie odpadów z terenu 37 samorządów...
Wtorkowe obrady Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Wspólników spółki z o.o. ZGOK z Olsztyna, dotyczyły między innymi podniesienia po raz kolejny stawek za zagospodarowanie odpadów zmieszanych oraz selektywnie zebranych, ponadto w porządku obrad znalazła się uchwała na mocy której zarząd spółki otrzymałby upoważnienie do zawarcia aneksu do umowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej z Olsztyna, w którym to spółka ZGOK zobowiązałaby się do zwiększenia kwoty jaką musi zapłacić MPEC’owi za przekazanie wytworzonego z odpadów paliwa RDF i PRE RDF z 200 zł obecnie, do 338 zł (RDF) i 454 zł (PRE RDF) za tonę netto. Kolejną zmianą jaką wprowadza aneks jest zobowiązanie ZGOK’u do dostarczania rocznie 60 tysięcy ton wytworzonego paliwa RDF i PRE RDF do 2034 roku. Z uwagi na brak porozumienia i prośbę o dodatkowe wyjaśnienia skierowane do prezesa spółki obrady w tym punkcie zostały przerwane, a termin wznowienia ustalono na 5 marca bieżącego roku. W związku z tym że nasza gmina posiada niewielki bo wynoszący około 1% udział w spółce, realne oddziaływanie na sposób funkcjonowania spółki jest znikomy. Dlatego też musimy ponosić coraz to wyższe koszty za przetworzenie przekazywanych odpadów. Nowe stawki zawarte są w tabeli załączonej poniżej. Taki obrót zdarzeń zapewne spowoduje, że w bieżącym roku najprawdopodobniej ponownie zabraknie pieniędzy w budżecie gminy na pokrycie kosztów związanych z gospodarką śmieciową, które trzeba będzie uzupełnić przesuwając środki np. z inwestycji drogowych. Obecnie stawki w naszej gminie wynoszą 23 zł za odpady zbierane w sposób selektywny oraz 46 zł za odpady zmieszane. Sąsiednie gminy podjęły uchwały ze stawkami wynoszącymi odpowiednio:
- gmina Górowo Iławeckie 25 zł i 50zł
- gmina Bartoszyce 26 zł i 52 zł
- gmina Orneta 27 zł i 54 zł
- gmina Kętrzyn 28 zł i 56 zł
- gmina Pasym 31 zł i 62 zł
Niebawem ruszy przebudowa drogi w Różynie
- 02-03-2021
- drukuj
Lista dróg gruntowych w gmine Sępopol, oczekujących na utwardzenie sukcesywnie się skraca. Burmistrz Irena Wołosiuk, podpisała umowę z przedsiębiorstwem Artur Wojtkiewicz Art-Bet, dotyczącą przebudowa drogi w Różynie.
Na inwestycję pozyskaliśmy dotację z programu transgranicznego Polska-Rosja. Dzięki temu budżet Sępopola zostanie obciążony nie sumą 447 159,12 zł, co jest całkowitym kosztem wykonania inwestycji, lecz 44 715,91 zł. Dzięki pracy urzędników oraz zaangażowaniu władz gminy zaoszczędziliśmy ponad 400 tysięcy złotych.
Całkowita szerokość nowej drogi będzie wynosiła 5,7 m, a głębokość nowych warstw konstrukcyjnych wyniesie 57 cm. Nowa konstrukcja drogi składać się będzie z 4 warstw, odpowiednio: warstwy odsączającej o grubości 15 cm, warstwy podbudowy o grubości 22 cm, podsypki cementowo-piaskowej i zwieńczona zostanie płytami drogowymi o grubości 15 cm. Wody opadowe odprowadzane zostaną do rowów chłonnych, zlokalizowanych po obu stronach drogi.
Wybór rodzaju nawierzchni przewidzianej w inwestycji podyktowany jest możliwościami finansowymi gminy. Wychodzimy z założenia, iż lepiej jest wykonać więcej dróg w tańszej technologii, by nadgonić wieloletnie zaniedbania. Wiele dróg w naszej gminie ma jeszcze nawierzchnię gruntową i priorytetem jest sukcesywne pokrywanie ich twardą nawierzchnią, dzięki której mieszkańcy w okresach wzmożonych opadów nie będą musieli brodzić w błocie, a latem poruszać się w tumanach kurzu.
Przeprowadzane w minionych latach jedynie doraźne naprawy, generowały znaczne wydatki i co najważniejsze, nie przynosiły trwałych efektów poprawy nawierzchni. Naprawy wytrzymywały tylko okres suszy, a droga ulegała ponownemu zniszczeniu z chwilą wystąpienia pierwszych opadów deszczu. Tak jest zawsze w przypadku dróg o nawierzchni szutrowej.
Szansa na poprawę stanu technicznego drogi pojawiła się w chwili ogłoszenia nabory wniosków, w ramach programu transgranicznego Polska-Rosja, gdzie dofinansowanie prac inwestycyjnych wynosi 90 proc. Wybieraliśmy takie drogi, na które była największa szansa pozyskania dofinansowania.
W zasobie dróg gminny łącznie znajduje się ponad 300 km, z których bardzo wiele wymaga podjęcia pilnych prac, na które gmina ze względu na bardzo niskie dochody nie ma wystarczających środków w budżecie. Dlatego wybieraliśmy takie drogi, na które była największa szansa pozyskania dofinansowania. Stąd też decyzja o wyborze między innymi drogi w Różynie.
Warto wspomnieć, że w identycznej technologii powstaną lub są w trakcie powstawania drogi w Romankowie, odcinek Domarady-Wodukajmy, czy też sukcesywnie realizowane w ramach środków funduszu sołeckiego drogi np. w miejscowościach: Prętławki, Stopki Osada, Rygarby, Wiatrowiec, Liski, czy też ze środków Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w miejscowości Majmławki.
Zastosowanie płyt drogowych ma tę przewagę, oprócz oczywistej jaką jest znacząco niższy koszt budowy, że z chwilą uzyskania zewnętrznych środków na zmianę nawierzchni np. na beton asfaltowy, można bez zniszczenia dotychczasową nawierzchnię rozebrać i ponownie ułożyć na innej drodze np. na drogach prowadzących do zabudowy kolonijnej wsi. Tak zrobiono już jakiś czas temu np. w miejscowości Stopki Osada, zmieniając drogę gruntową we wsi na wykonaną z płyt pochodzących z rozbiórki starej drogi.
Całkowita szerokość nowej drogi będzie wynosiła 5,7 m, a głębokość nowych warstw konstrukcyjnych wyniesie 57 cm. Nowa konstrukcja drogi składać się będzie z 4 warstw, odpowiednio: warstwy odsączającej o grubości 15 cm, warstwy podbudowy o grubości 22 cm, podsypki cementowo-piaskowej i zwieńczona zostanie płytami drogowymi o grubości 15 cm. Wody opadowe odprowadzane zostaną do rowów chłonnych, zlokalizowanych po obu stronach drogi.
Wybór rodzaju nawierzchni przewidzianej w inwestycji podyktowany jest możliwościami finansowymi gminy. Wychodzimy z założenia, iż lepiej jest wykonać więcej dróg w tańszej technologii, by nadgonić wieloletnie zaniedbania. Wiele dróg w naszej gminie ma jeszcze nawierzchnię gruntową i priorytetem jest sukcesywne pokrywanie ich twardą nawierzchnią, dzięki której mieszkańcy w okresach wzmożonych opadów nie będą musieli brodzić w błocie, a latem poruszać się w tumanach kurzu.
Przeprowadzane w minionych latach jedynie doraźne naprawy, generowały znaczne wydatki i co najważniejsze, nie przynosiły trwałych efektów poprawy nawierzchni. Naprawy wytrzymywały tylko okres suszy, a droga ulegała ponownemu zniszczeniu z chwilą wystąpienia pierwszych opadów deszczu. Tak jest zawsze w przypadku dróg o nawierzchni szutrowej.
Szansa na poprawę stanu technicznego drogi pojawiła się w chwili ogłoszenia nabory wniosków, w ramach programu transgranicznego Polska-Rosja, gdzie dofinansowanie prac inwestycyjnych wynosi 90 proc. Wybieraliśmy takie drogi, na które była największa szansa pozyskania dofinansowania.
W zasobie dróg gminny łącznie znajduje się ponad 300 km, z których bardzo wiele wymaga podjęcia pilnych prac, na które gmina ze względu na bardzo niskie dochody nie ma wystarczających środków w budżecie. Dlatego wybieraliśmy takie drogi, na które była największa szansa pozyskania dofinansowania. Stąd też decyzja o wyborze między innymi drogi w Różynie.
Warto wspomnieć, że w identycznej technologii powstaną lub są w trakcie powstawania drogi w Romankowie, odcinek Domarady-Wodukajmy, czy też sukcesywnie realizowane w ramach środków funduszu sołeckiego drogi np. w miejscowościach: Prętławki, Stopki Osada, Rygarby, Wiatrowiec, Liski, czy też ze środków Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w miejscowości Majmławki.
Zastosowanie płyt drogowych ma tę przewagę, oprócz oczywistej jaką jest znacząco niższy koszt budowy, że z chwilą uzyskania zewnętrznych środków na zmianę nawierzchni np. na beton asfaltowy, można bez zniszczenia dotychczasową nawierzchnię rozebrać i ponownie ułożyć na innej drodze np. na drogach prowadzących do zabudowy kolonijnej wsi. Tak zrobiono już jakiś czas temu np. w miejscowości Stopki Osada, zmieniając drogę gruntową we wsi na wykonaną z płyt pochodzących z rozbiórki starej drogi.
W ogłoszonym postępowaniu w ramach ustawy prawo zamówień publicznych złożono rekordową ilość, bo aż 11 ofert dotyczących wykonania inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma p. Artura Wojtkiewicza ART-BET, posiadająca siedzibę na terenie naszej gminy. Pozostałe firmy które złożyły swoje oferty to:
- Usługi Transportowe Artur Kotarski z Polskiej Wsi – 467 433,58 zł
- Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów DROMO Sp. z o.o. z Ostródy – 688 539,04 zł
- ŻWIR – WIK S.C. z Rusajn – 512 211,20 zł
- „Kwiat” Mariusz Kwieciński z Sępopola – 464 512,77 zł
- P.H.U. „MARPOL” Marcin Szutowicz z Wiatraka – 535 979,76 zł
- BUDOKOP Piotr Głodowski z Lidzbarka Warmińskiego – 692 044,53 zł
- Zakład Usług „EKO - WOD” Michał Czarnecki z Kętrzyna – 462 070,63 zł
- Usługi Brukarskie i Budowlane Waldemar Komsta z Bisztynka – 494 530,43 zł
- „TECHNOMEL” Kazimierz Kozieł z Lidzbarka Warmińskiego – 492 057,39 zł
- Przedsiębiorstwo Transportowo-Sprzętowe Budownictwa „PYZAK” z Lidzbarka Warmińskiego – 648 000,17 zł
This document has been produced with the financial assistance of the European Union, under the Poland-Russia Cross-border Cooperation Programme 2014-2020. The contents of this document are the sole responsibility of Commune of Sepopol and under no circumstances can be regarded as reflecting the position of the European Union, the Managing Authority or the Joint Technical Secretariat of the Poland-Russia CBC Programme 2014-2020.
Szczepienia obłożnie chorych pacjentów w domach
- 22-02-2021
- drukuj
Specjalne wyjazdowe punkty szczepień dotrą do pacjentów którzy, ze względu na stan zdrowia, nie mogą przyjąć szczepionki w punkcie stacjonarnym. W naszym regionie 11 dodatkowych punktów uzupełni sieć populacyjnych punktów szczepień, które zadeklarowały możliwość podania preparatu również w domu pacjenta.
Wyjazdowe punkty szczepień są dodatkowym wsparciem dla populacyjnych punktów, które zgłaszając się do Narodowego Programu Szczepień, potwierdziły, że są gotowe do mobilnego szczepienia pacjentów w domach.
Szczepienie w domu dla konkretnych pacjentów
Wyjazdowe punkty szczepień pojadą do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. To tzw. pacjenci leżący.
Punty wyjazdowe uzupełniły sieć punktów populacyjnych, które mają zespoły mobilne, gotowe do szczepienia pacjentów w miejscu zamieszkania. Punkty wyjazdowe nie będą zatem zastępować zespołów mobilnych z populacyjnych punktów, a wspierać ich pracę.
Dla osób z niepełnosprawnościami lub wykluczonymi komunikacyjnie przygotowany jest transport samorządowy, organizowany przez władze lokalne.
Pacjent potrzebuje szczepienia w domu? Powinien skontaktować się ze swoim POZ
Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień wystarczy zadzwonić do swojej poradni POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego najszybciej potwierdzą, że konkretna osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu, ze względów zdrowotnych.
Oznacza to, że na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie ma rejestracji przez internet lub telefonicznie, np. przez infolinię 989.
Liczy się wyłącznie bezpośredni kontakt z własną poradnią POZ lub pielęgniarką opieki długoterminowej. Jeśli pacjent lub jego opiekun skontaktują się z punktem wyjazdowym, ten skieruje takiego pacjenta lub opiekuna w pierwszej kolejności do POZ / pielęgniarki opieki długoterminowej, ponieważ to właśnie lekarz POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu.
Szczepienie pacjentów w domu – krok po kroku
-
Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
-
Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
-
Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta, lub teleporada, lub wywiad z opiekunem pacjenta.
-
Jeśli lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
-
Lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
-
Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
-
O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.
Procedura szczepienia wyjazdowego jest więc zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.
ABC szczepień wyjazdowych
-
Zespół mobilny populacyjnego punktu szczepień – ma go stacjonarny punkt szczepień. Zespół szczepi pacjentów, którzy zapisali się na szczepienie w populacyjnym punkcie szczepień i ze względu na stan zdrowia wymagają szczepienia w domu. Szczepienie dla pacjenta jest bezpłatne.
-
Wyjazdowy punkt szczepień – szczepi pacjentów w domu. Dotyczy to osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie dotrzeć do stacjonarnego punktu szczepień (tzw. pacjent leżący). Jest wsparciem dla mobilnych zespołów przy populacyjnych punktach szczepień. Chory umawia się na szczepienie wyłącznie przez swoją poradnię POZ lub pielęgniarkę opieki długoterminowej. Szczepienie dla pacjenta jest bezpłatne.
-
Transport do punktu szczepień – to specjalny transport, organizowany przez samorządy lokalne. Mogą z niego skorzystać osoby z niepełnosprawnościami i te, które nie zdołają samodzielnie dotrzeć do punktu szczepień (np. ze względu na wykluczenie komunikacyjne). To bezpłatny transport z domu do punktu szczepień i z powrotem.
Źródło:
Magdalena Mil
Rzecznik Prasowy
Zespół Komunikacji Społecznej
Warmińsko-Mazurskiego OW NFZ