Pozostałe aktualności
Złote Gody
- 07-11-2022
- drukuj
Dnia 28 października 2022 r. w Urzędzie Stanu Cywilnego w Sępopolu odbyła się uroczystość z okazji 50 rocznicy pożycia małżeńskiego 11 par z terenu miasta i gminy Sępopol. Jubilatów uhonorowano MEDALAMI ZA DŁUGOLETNIE POŻYCIE MAŁŻEŃSKIE nadanymi przez Prezydenta RP. Aktu dekoracji dokonała Burmistrz Sępopola Pani Irena Wołosiuk w asyście Sekretarza Gminy Pani Beaty Pakuła, Z-cy Kierownika USC Pani Iwony Szymskiej oraz Podinspektor Pani Agnieszki Młyńskiej.
Medale z rąk Burmistrza Sępopola oraz gratulacje i życzenia odebrali Państwo:
- Józef i Helena Staruk
- Jan i Helena Czeczko
- Tadeusz i Irena Smolańczuk
- Jan i Natalia Dawcewicz
- Zenon i Danuta Gawerscy
- Ryszard i Stefania Pawlaszek
- Marian i Teresa Olender
- Stanisław i Irena Pupin
- Piotr i Jadwiga Kos
- Tadeusz i Aniela Chełkowscy
- Zdzisław i Janina Dziubińscy
Po uroczystym wręczeniu odznaczeń były wspólne zdjęcia, kwiaty, pamiątkowe dyplomy, poczęstunek oraz tradycyjna lampka szampana. Spotkanie odbyło się w sympatycznej atmosferze, nie zabrakło w tym dniu prawdziwych emocji, wzruszeń, radości i wspomnień sprzed lat. Dostojnym Jubilatom raz jeszcze składamy życzenia wszelkiej pomyślności oraz kolejnych szczęśliwych lat w zdrowiu, zgodzie i wzajemnej miłości.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
Rozpoczynamy procedurę dotyczącą sprzedaży węgla na preferencyjnych warunkach
- 19-10-2022
- drukuj
W celu weryfikacji potrzeb naszych mieszkańców zachęcamy osoby fizyczne prowadzące gospodarstwo domowe na terenie Gminy Sępopol, wyrażające chęć zakupu węgla kamiennego w preferencyjnej cenie, do składania wniosku w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Sępopolu.
Ewentualna dystrybucja węgla przez Gminę Sępopol dla osób fizycznych w gospodarstwie domowym następuje w celu zaspokojenia potrzeb własnych gospodarstw domowych znajdujących się na terenie Gminy Sępopol, na wniosek osób fizycznych prowadzących gospodarstwo domowe, którego głównym źródłem ogrzewania zgłoszonym do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków jest kocioł na paliwo stałe wykorzystujący węgiel kamienny. Jednocześnie zaznaczamy, iż węgiel zakupić będą mogły wyłącznie te gospodarstwa domowe, które spełniają warunki uprawniające do otrzymania dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022r. o dodatku węglowym. Należy pamiętać, iż tak samo jak w przypadku dodatku węglowego, zakup preferencyjny będzie możliwy wyłącznie dla jednego gospodarstwa domowego zamieszkującego pod danym adresem. W przypadku przyjęcia więcej niż jednego wniosku na podany adres zamieszkania wnioskodawcy, rozpatrzony zostanie wniosek, który przyjęty zostanie jako pierwszy.
Informujemy że zbieranie wniosków, do czasu wejścia w życie obecnie procedowanej ustawy „o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe”, posłużą do oszacowania ilości zapotrzebowania na węgiel. Natomiast po wejściu w życie przedmiotowej ustawy, wnioski będą traktowane jako złożone zgodnie z ustawą. Kolejnym etapem będzie wydanie zaświadczeń na podstawie których osoby uprawnione będą mogły dokonać zakupu węgla, w ilości określonej w rozporządzeniu wydanym przez Ministra aktywów państwowych.
Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze w obrocie prawnym zarówno samej ustawy, jak również przepisów wykonawczych w postaci rozporządzeń. Nasze działania mają charakter wyprzedzający, tak by być gotowym na moment wejścia w życie nowych przepisów prawa.
Zachęcamy do składania wniosków o zakup na preferencyjny warunkach węgla kamiennego.
Załączniki
-
Wniosek
DOC Rozmiar: 92.5 KiB Ilość pobrań: -
Zakończono budowę drogi w Wiatrowcu
- 12-10-2022
- drukuj
Wraz z końcem roku zakończeniu ulegają inwestycje, których rozliczenie finansowe należy wykonać jeszcze w bieżącym roku. Tak też jest i w przypadku inwestycji zrealizowanej w miejscowości Wiatrowiec. Przebudowany odcinek drogi wymagał podjęcia działań naprawczych już od bardzo wielu lat. Dotychczasowa droga miała nawierzchnię gruntową, która po każdym większym deszczu wymagała naprawy. W miarę możliwości finansowych oraz technicznych gminy, naprawy były cyklicznie przeprowadzane. Jednak często to było zbyt mało i nie wystarczało na dłuższy okres, a co najważniejsze generowało znaczne koszty. Od teraz to już historia. Obecna droga wykonana jest łącznie z 4 warstw konstrukcyjnych, zwieńczona kostką polbrukową. W ramach inwestycji wykonano również kanalizację deszczową, której nigdy ten odcinek drogi nie posiadał. Odprowadzenie wód opadowych wyeliminuje zastoiska wody, powstające podczas opadów deszczu, a także zapobiegać będzie zalewaniu sąsiednich nieruchomości wodą pochodzącą z drogi. Kolejną infrastrukturą wbudowaną w pobocze jest kanał teletechniczny, służący do bezinwazyjnego umieszczania sieci np. telefonicznych, światłowodowych w późniejszym okresie w pasie drogowym.
Inwestycji została sfinansowana w 60% ze środków rządowych, w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a w pozostałej części z budżetu gminy. Całość prac wyniosła 956 647,74 złotych. Z uwagi na niewielki relatywnie procent dofinansowania w programie RFRD, obecnie nasze wnioski składamy do innego programu jakim jest „Polski Ład”. Inwestycje w tym programie mogą być dofinansowane w wysokości nawet 95%- 98%. Dla samorządów typowo rolniczych, o niskich dochodach - jaką jest nasza gmina - program jest jedyną szansa na poprawę stanu nawierzchni dróg. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach będzie kontynuowany, bo dzięki temu wiele dróg ma szansę na przebudowę. W ramach wspomnianego programu obecnie w realizacji jest 13 odcinków dróg, a w opracowaniu technicznym znajduję się następne 13 odcinków z terenu całej gminy. Jeszcze w tym roku planujemy ogłoszenie postępowania przetargowego służącego wyłonieniu wykonawcy inwestycji.
Również dzięki środkom z „Polskiego Ładu” powstanie nowy budynek na stadionie miejskim w Sępopolu wraz z wieloma innymi atrakcjami np. w postaci skatepark’u.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
Gmina Sępopol gotowa na działania prewencyjne, zgodnie z polityką rządu na wypadek wycieku radioaktywnego.
- 05-10-2022
- drukuj
Do Urzędu Gminy w Sępopolu trafiły paczki z tabletkami zawierającymi jodek potasu. W wypadku wystąpienia zagrożenia skażeniem radioaktywnym, decyzję o podawaniu preparatu społeczeństwu podejmie Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w konsultacji z Państwową Agencją Atomistyki i Krajowym Konsultantem ds. Endokrynologii.
Podkreślamy, że działania te mają ma charakter zapobiegawczy, prewencyjny, ponieważ obecnie nie ma zagrożenia radioaktywnego, a jego ryzyko jest znikome. Groźne natomiast może być przyjęcie preparatu przedwcześnie, na własną rękę.
Punkty dystrybucji tabletek z jodkiem potasu na terenie gminy w razie wystąpienia skażenia radioaktywnego:
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Sępopolu, ul. Wojska Polskiego 8a
- Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sępopolu, ul. Lipowa 1a
Grupa ryzyka i dawkowanie tabletek jodowych w poszczególnych grupach:
- Noworodki do 1 miesiąca życia, 16 mg - ¼ tabletki
- Dzieci w wieku od 1 miesiąca do 3 lat, 32 mg - ½ tabletki
- Dzieci w wieku od 3 lat do 12 lat, 65 mg - 1 tabletka
- Dorośli, osoby w podeszłym wieku (do 60 lat) i dzieci w wieku powyżej 12 lat, 130 mg - 2 tabletki
- Kobiety w ciąży i karmiące piersią (każdy wiek), 130 mg - 2 tabletki
Wskazania do stosowania:
Jodek potasu jest wskazany do stosowania w przypadku katastrof nuklearnych, podczas których nastąpiło uwolnienie radioaktywnych izotopów jodu, w celu zapobiegania wychwytowi radioaktywnego jodu przez tarczycę po spożyciu lub inhalacji substancji radioaktywnej. Tabletki z jodkiem potasu mogą być przyjęte tylko i wyłącznie po wyraźnym wezwaniu przez odpowiednie władze. Zaleca się jak najszybsze przyjęcie tabletki najlepiej w ciągu 2 godzin od momentu wystawienia na działanie promieniowania. Wystarcza jednorazowe podanie zalecanej dawki.
Przeciwwskazania:
- Nadwrażliwość na substancję czynną lub na którąkolwiek substancję pomocniczą,
- Opryszczkowate zapalenie skóry Duhringa,
- Nadczynność tarczycy,
- Zapalenie naczyń z hipokomplmentemią.
Dodatek do pelletu 2022 - zyskaj dofinansowanie do ogrzewania
- 28-09-2022
- drukuj
Dodatek do pelletu to jednorazowa dopłata dla gospodarstw domowych ogrzewających swoje domostwa właśnie tym paliwem, które nie złożyły dotychczas wniosku o dopłatę do węgla kamiennego. Ustawa go wprowadzająca weszła w życie 20 września br., a wnioski można składać od 21 września w Miejsko Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Sępopolu w godzinach pracy. Termin końcowy mija 30 listopada.
Należy pamiętać, że na jeden adres przysługuje tylko jeden dodatek do pelletu. Zatem wszystkie osoby zamieszkujące pod tym samym adresem otrzymają tylko jedno świadczenie, niezależnie od tego, czy prowadzą wspólne, czy samodzielne gospodarstwo domowe. W przypadku, gdy wniosek złoży kilka osób z tego samego gospodarstwa domowego, dopłata zostanie przyznana pierwszej osobie, która złożyła wniosek.
Dodatek wynosi odpowiednio:
- 3 tys. zł - w przypadku, gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na pellet drzewny lub inny rodzaj biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego,
- 1 tys. zł - w przypadku głównego źródła ciepła wykorzystującego drewno kawałkowe,
- 500 zł - dla gospodarstw ogrzewanych LPG,
- 2 tys. zł - w przypadku zainstalowanego ogrzewania wykorzystującego olej opałowy.
Warunkiem koniecznym otrzymania dofinansowania jest wpis głównego źródła ogrzewania zainstalowanego w domu jedno lub wielorodzinnym do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Załączniki
-
wniosek pellet
PDF Rozmiar: 1.1 MiB Ilość pobrań: -
Program "Ciepłe Mieszkanie"
- 27-09-2022
- drukuj
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu „Ciepłe Mieszkanie”.
Załączniki
-
Deklaracja wstępna
DOCX Rozmiar: 52.1 KiB Ilość pobrań: -
Nowe połączenia autobusowe – wsparcie rządowego programu
- 01-09-2022
- drukuj
Burmistrz Sępopola – Irena Wołosiuk, zawarła porozumienie z gminą Bartoszyce, Bisztynek oraz Górowo Iławeckie na organizację transportu zbiorowego. Od 1 września firma „Delux” wprowadza nową siatkę połączeń przewozów autobusowych na terenie całego powiatu bartoszyckiego. Zmiana polega na zwiększeniu ilości kursów, obniżeniu cen biletów oraz zmianie zasad funkcjonowania tzw. „biletów miesięcznych”. Nowe „bilety miesięczne” umożliwiają podróżowanie na dowolnej trasie na obszarze całego powiatu bartoszyckiego, nieograniczoną ilość razy w ciągu doby. Obniżono również cenę biletów jednorazowych, które obecnie wynoszą 4 zł - gdy podróż odbywa się w obszarze 1 gminy, 6 zł - gdy podróż odbywa się na terenie maksymalnie 3 gmin oraz 8 zł - na trasie przebiegającej przez 4 gminy. Zmiany dotyczą również cen biletów miesięcznych, które obecnie wynoszą 160 zł dla biletu normalnego oraz 81,60 zł dla biletów ulgowych (szkolnych). Wprowadzenie zmian jest możliwe dzięki zawarciu porozumienia pomiędzy Gminą Sępopol, Bartoszyce, Bisztynek oraz Górowo Iławeckie. Organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest Gmina Bartoszyce (wyłącznie z uwagi na centralne położenie w powiecie). Wchodzące w skład inicjatywy 4 samorządy wspólnie ustaliły, że to właśnie gmina Brtoszyce będzie pełniła funkcję organizatora transportu, a pozostałe samorządy będą partycypowały w kosztach funkcjonowania systemu. Cała inicjatywa jest wspólnym działaniem 4 gmin.
Postępowanie mająca na celu wyłonienie podmiotu świadczącego usługi transportu zbiorowego wyłoniło firmę "DELUX", p. Krzysztofa Delugi, który po dodatkowych negocjacjach zaproponował najkorzystniejszą ofertę na świadczenie usług w ramach systemu. Mechanizm finansowania zakłada udział środków rządowych przekazanych za pośrednictwem wojewody warmińsko-mazurskiego w wysokości 3 zł za tzw. wozokilometr. To właśnie te środki w głównej mierze umożliwiają wdrożenie nowego mechanizmu finansującego transport zbiorowy.
Kluczowym aspektem kontynuacji obecnego pilotażowego wdrożenia systemu jest poziom korzystania mieszkańców z komunikacji autobusowej. Jeśli pasażerów będzie niewielu, funkcjonowanie nowej siatki połączeń nie będzie możliwe do utrzymania. Dlatego też, zachęcamy do korzystania z komunikacji publicznej zamiast z prywatnych samochodów.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
Dodatek węglowy
- 23-08-2022
- drukuj
Informujemy, że na terenie GMINY SĘPOPOL obsługę wniosków o wypłatę dodatku węglowego realizuje MIEJSKO-GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ w Sępopolu.
Zgodnie z ustawą z dnia 05.08.2022 roku o dodatku węglowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 1692) dodatek węglowy przysługuje:
osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438, 1561 i 1576).
Przez paliwa stałe rozumie się zgodnie z art. 2, ust. 3, w/w ustawy cyt.: "węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego".
Dodatek węglowy wynosi jednorazowo 3000 zł zarówno dla gospodarstwa domowego jednoosobowego jak i gospodarstwa wieloosobowego.
Przez gospodarstwo domowe rozumie się zgodnie z art. 2, ust. 2, w/w ustawy cyt.:
- "osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
- osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe)."
Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Wniosek o przyznanie dodatku węglowego można składać do dnia 30.11.2022r.
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożony po dniu 30.11.2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Druki wniosków dostępne będą w wersji papierowej w Urzędzie Miejskim w Sępopolu oraz Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Sępopolu, w wersji elektronicznej poniżej.
Załączniki
-
Wniosek o dodatek węglowy
DOC Rozmiar: 115.5 KiB Ilość pobrań: 358
Mamy środki na nowy samochód do przewozu osób z niepełnosprawnościami
- 05-08-2022
- drukuj
4 sierpnia burmistrz Sępopola – Irena Wołosiuk zawarła umowę z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie z Bartoszyc, reprezentowanym przez dyrektor - Brygidę Adamajtis, dotyczącą wsparcia finansowego środkami PFRON przeznaczonymi na nabycie nowego pojazdu. Planowany do zakupu samochód musi spełniać warunki stawiane w ramach „Programu wyrównywania różnic między regionami III”. Dofinansowanie wyniesie maksymalnie 85% kosztów zakupu, jednak nie więcej niż 120 000 złotych. W najbliższych dniach planowane jest ogłoszenie procedury przetargowej w ramach ustawy o zamówieniach publicznych. Rozeznanie rynku jakie zostało przeprowadzone wskazuje, że w obecnej sytuacji gospodarczej i niepewnościach na rynkach finansowych oraz zakłóceniu łańcuchów dostaw, potencjalny zakres pojazdów branych pod uwagę bardzo się ograniczył. Część firm oferuje pojazdy z zabudową wymaganą przez PFRON z terminem odbioru dopiero w 2024 roku! Takie terminy wykluczają z możliwości udziału w postępowaniu zakupowym. Nieprzewidywalność rozwoju sytuacji, a także wzrost cen najlepiej odzwierciedlają oferty zbierane obecnie i w lutym bieżącego roku. Różnica cen w okresie zaledwie kilku miesięcy wynosi nawet 30 000 złotych na pojeździe. Dlatego też, staramy się w jak najkrótszym czasie ogłosić przetarg. Mamy nadzieję, że znajdą się oferenci, których propozycje będą w zakresie bardzo skromnych możliwości finansowych gminy. Zakup nowego pojazdu podniesie standard transportu osób m.in. do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bartoszycach.
W ramach zaoszczędzonych środków zakupiono dodatkowy sprzęt…
- 27-07-2022
- drukuj
Dobiegł końca etap wydawania laptopów dla osób które spełniły wymagania w rządowym programie skierowanym do dzieci z rodzin byłych pracowników PGR. Ostatnie osoby podpisały umowy dotyczące przekazania sprzętu komputerowego, a już zapraszamy po odbiór dodatkowych akcesoriów, których zakup sfinansowano z zaoszczędzonych środków. Rozstrzygnięte postępowanie na zakup komputerów, na podstawie ustawy o zamówień publicznych spowodowało, że w ramach przyznanych środków pozostała zaoszczędzona kwota w wysokości około 70 000 zł. Po uzyskaniu zgody instytucji zarządzającej projektem, zdecydowano o zakupie dodatkowych akcesoriów do przekazanych już laptopów. Pierwsze dostawy akcesoriów do laptopów właśnie dotarły do urzędu i obecnie są przekazywane mieszkańcom. W celu odbioru sprzętu prosimy o zabranie ze sobą umowy dotyczącej darowizny laptopa.
Przypomnijmy, że środki przekazano gminie w ramach Rządowego Programu – Polska Cyfrowa, których wysokości wystarczyła na pokrycie 100% kosztów związanych z zakupem sprzętu.
Łącznie przekazano 832.100,00 złotych.