Pozostałe aktualności
Nowy sprzęt dla jednostki OSP w gminie Sępopol!
- 03-08-2023
- drukuj
W ostatnich dniach jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w gminie Sępopol otrzymała ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy marki Scania z napędem na cztery koła. Ta pozytywna wiadomość przyniosła radość i zadowolenie, ponieważ nowy pojazd znacząco wzmocni potencjał ratowniczy strażaków. Z takim nowoczesnym i zaawansowanym technologicznie sprzętem, jednostka będzie mogła jeszcze bardziej skutecznie i sprawnie reagować na różnego rodzaju zagrożenia pożarowe i sytuacje kryzysowe w swojej okolicy. To ważny krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom gminy Sępopol. Co więcej, wraz z pojazdem przekazano wyposażenie o wartości przekraczającej 50 tysięcy złotych.
Otrzymany samochód to prawdziwa gratka dla strażaków, a także dla mieszkańców gminy Sępopol. Obecnie taki pojazd na rynku kosztuje blisko 1 500 000 złotych, jednak gmina zdecydowała się na zakup używanego egzemplarza, co pozwoliło zaoszczędzić znaczną sumę pieniędzy. Wartość używanego ciężkiego samochodu wraz z wyposażeniem to blisko milion złotych, podczas gdy gmina zapłaciła jedynie 280 000 złotych. To ogromna oszczędność, który pozwoli na zaangażowanie środków finansowych w inne, ważne inwestycje dla społeczności lokalnej.
Samochód, mimo swojego użytkowania w PSP w Bartoszycach, jest w idealnym stanie technicznym. Jego przebieg to zaledwie niewiele ponad 50 000 kilometrów, co gwarantuje, że jeszcze przez długie lata będzie służył w jednostce OSP w Sępopolu. Przed przekazaniem pojazd przeszedł gruntowny przegląd, podczas którego usunięto drobne usterki oraz został doposażony, aby sprostać wszelkim wymogom i potrzebom strażaków.
Warto podkreślić, że samochód nie tylko wzmocni potencjał ratowniczo-gaśniczy jednostki OSP, ale także wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo całej społeczności w mieście i gminie Sępopol. Dzięki mobilności napędu na cztery koła, pojazd będzie w stanie dotrzeć w trudno dostępne miejsca, gdzie inne środki transportu nie byłyby w stanie dojechać. Co więcej, dobre wieści dla jednostki OSP nie kończą się na tym. Już pod koniec września planowane jest przekazanie kolejnego pojazdu. Tym razem będzie to średni samochód ratowniczo-gaśniczy, ale już zupełnie nowy. Jego koszt to 1 170 960 złotych, a dzięki wsparciu budżetowemu pochodzącemu ze środków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, samorządu powiatowego, gmina będzie mogła sfinansować zakup bez dodatkowych obciążeń dla budżetu.
Wszystko to świadczy o odpowiedzialności i zaangażowaniu władz gminy w zapewnienie odpowiednich środków dla jednostki OSP. To dowód na to, że bezpieczeństwo i ochrona obywateli są dla nas sprawami priorytetowymi. Nowy sprzęt pozwoli na jeszcze skuteczniejsze działania ratownicze oraz szybszą interwencję w przypadku pożarów czy innych zagrożeń.
Jednostka OSP w Sępopolu może być dumna z tego, co osiągnęła. Zyskanie tak cennego sprzętu to zasługa współpracy wielu instytucji oraz zaangażowania społeczności lokalnej. Dzięki temu mieszkańcy gminy mogą spać spokojnie, wiedząc, że ich bezpieczeństwo jest w dobrych rękach.
Serdeczne podziękowania za pomoc składamy Panu Andrzejowi Śliwce - wiceministrowi Aktywów Państwowych.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
Upamiętnienie Powstania Warszawskiego…
- 31-07-2023
- drukuj
W dniu 1 sierpnia 2023 roku o godzinie 17:00, odbędzie się trening Wojewódzkiego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania, ale to nie jedyne ważne wydarzenie. W tym dniu będziemy również czcić 79 rocznicę Powstania Warszawskiego. Na potrzeby treningu, przez jedną minutę, rozlegnie się akustyczny sygnał alarmowy, czyli dobrze znana wszystkim syrena.
Trening to nie tylko sprawdzian naszej gotowości na wypadek skażeń czy innych zagrożeń, ale też moment, by zatrzymać się na chwilę i oddać hołd bohaterom tamtych czasów. Dźwięk syreny przypomni nam o tych, którzy walczyli o wolność i niepodległość Polski, podjęli heroiczną walkę w czasach trudnych.
Warto w tym dniu pomyśleć nie tylko o naszym bezpieczeństwie w teraźniejszości, ale także o tym, jak wiele zawdzięczamy tym, którzy poświęcili swoje życie za naszą wolność. Dzięki ich odwadze i determinacji, mamy możliwość cieszyć się niezależnością i żyć w pokojowych czasach.
Mamy kolejne 1 100 000 zł z programu Polski Ład – 98% dofinansowania
- 17-07-2023
- drukuj
Otrzymane środki posłużą na przeprowadzenie prac restauratorskich oraz na przebudowę kolejnych alejek na cmentarzu komunalnym w Sępopolu. Inwestycja ma na celu zachowanie i przywrócenie pierwotnego, unikatowego charakteru dziedzictwa kulturowego. Cmentarz komunalny w Sępopolu jest miejscem pamięci, które pełni ważną rolę zarówno lokalnie, jak i w kontekście pamięci narodowej.
W ramach planowanych prac konserwatorskich przewiduje się gruntowny remont dwóch kaplic cmentarnych, murowanej bramy głównej oraz zabytkowego muru cmentarza. Istotnym elementem prac będzie również uzupełnienie zniszczonych fragmentów muru, aby przywrócić jego pierwotny wygląd. Prace te zostaną przeprowadzone zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który nadzoruje ochronę i zachowanie zabytkowych obiektów.
Następny etap prac obejmie przebudowę alejek cmentarnych zgodnie z zaleceniami konserwatora. Odtworzenie oryginalnego układu alejek pozwoli na przywrócenie unikatowego wyglądu cmentarza komunalnego i przypomnienie o dawnych tradycjach oraz zwyczajach związanych z kulturą pogrzebową w regionie.
Realizacja tych prac jest niezwykle istotna z perspektywy zachowania dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń. Poprzez konserwację i renowację zabytkowych elementów architektonicznych oraz rekonstrukcję alejek, cmentarz w Sępopolu będzie mógł kontynuować pełnienie swojej roli jako miejsce pamięci i ważny element lokalnego krajobrazu.
Warto również podkreślić, że inwestycja ta otrzymała dofinansowanie w wysokości 98% kosztów, co stanowi istotne wsparcie dla realizacji projektu. Łączny wniosek opiewa na 1 100 000 zł, a źródłem finansowania jest program Polski Ład, który dedykowany jest wyłącznie obiektom zabytkowym. To dowodzi, że istnieje zrozumienie znaczenia zachowania dziedzictwa kulturowego oraz inwestowania w ochronę naszej historii i tradycji.
Serdeczne wyrazy podziękowania za wsparcie kierujemy do Pana Andrzeja Śliwki - Wiceministra Aktywów Państwowych.
Konsorcjum „EKO-BARTKO” wygrało postępowanie przetargowe
- 06-07-2023
- drukuj
Postępowanie przetargowe dotyczące odbioru i transportu odpadów z naszej gminy do stacji przeładunkowej w Medynach pod Lidzbarkiem Warmińskim dobiegło końca. W trakcie postępowania wpłynęła zaledwie jedna oferta, zgłoszona przez Konsorcjum "EKO-BARTKO" z Bartoszyc. Firma zaproponowała cenę usługi w wysokości 1014,12 zł za 1 tonę odpadów zmieszanych oraz zebranych selektywnie. Jednak w wyniku przeprowadzonego postępowania negocjacyjnego, zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi wynikającymi z ustawy o zamówieniach publicznych, zaproponowane stawki uległy obniżeniu.
Nowe stawki wynoszą odpowiednio 981,72 zł za frakcję zmieszaną i tyle samo za odpady zebrane selektywnie za 1 tonę odpadów. Pierwotna oferta zakładała wzrost o 18,1%, jednak w wyniku przeprowadzonych i obniżeniu oferty wzrost wyniesie 14,3%, w porównaniu do stawek z poprzedniego roku. Całkowite wynagrodzenie wykonawcy usługi ustalono na kwotę 893 365,20 zł. Dzięki przeprowadzonym negocjacjom wzrost cena usługi jest poniżej poziomu inflacji, liczonej w ujęciu rocznym.
Ten znaczący wzrost kosztów z pewnością odbije się na budżecie naszej gminy. Wiele wskazuje na to, że niezbędne bilansowanie wpływów z opłat wnoszonych przez mieszkańców nie będzie wystarczające, aby pokryć koszty gospodarki odpadami.
Wzrost cen usług ma swoje źródło w kilku czynnikach. Po pierwsze, inflacja, która w szczytowym okresie wynosiła 18,6%, przyczyniła się do wzrostu cen w różnych sektorach gospodarki, w tym również w sektorze gospodarki odpadami. Po drugie, niepewna sytuacja ekonomiczna związana z konfliktem trwającym przy naszych granicach wpłynęła na podwyżki cen. Niepokoje polityczne i niestabilność często prowadzą do wzrostu kosztów w wielu branżach, a sektor gospodarki odpadami nie jest tu wyjątkiem.
W związku z zawarciem nowej umowy zachęcamy do zapoznania się z aktualnym harmonogramem odbioru odpadów z poszczególnych miejscowości naszej gminy. Poniżej link: https://sepopol.pl/PL/3270/Grafik_wywozu_odpadow/
Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
- 04-07-2023
- drukuj
Zachęcamy wszystkie osoby które pełniły funkcję sołtysa przez minimum 2 kadencje do składania wniosków...
Załączniki
-
wniosek
DOCX Rozmiar: 28.6 KiB Ilość pobrań: 144
Program Stypendiów Pomostowych
- 04-07-2023
- drukuj
723 817,00 zł dla Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury
- 27-06-2023
- drukuj
20 czerwca 2023 r. Zarząd Województwa podjął decyzję dotyczącą dofinansowania projektów w konkursie skierowanym do instytucji kultury. Dzięki zwiększonej alokacji środków udało się sfinalizować umowy z 27 projektami spośród 30, które zostały uznane za poprawne po przejściu oceny formalno-merytorycznej. To spory sukces dla sektora kulturalnego i stanowi dobrą nowinę dla instytucji, które od dawna oczekiwały wsparcia finansowego.
Warto zauważyć, że w konkursie brało udział wiele dużych instytucji kultury z naszego województwa, takie jak: Teatr Lalek z Olsztyna, Teatr im. Aleksandra Sewruka z Elbląga, Filharmonia Olsztyńska, Centrum Spotkań Europejskich oraz Planetarium z Olsztyna. Są to renomowane instytucje kultury, które rywalizowały o dofinansowanie wraz z innymi projektami. Konkurencja była zatem niezwykle silna, a to jeszcze bardziej podkreśla wartość i znaczenie projektów, które otrzymały wsparcie wśród których znalazł się i nasz.
Wniosek z Sępopola, który zajął 13 miejsce i zdobył 60 punktów i znalazł się na liście inwestycji do realizacji. Kwota jaką przyznano to 586 219,39 zł i z 15% wkładem własnym gminy łącznie stanowi 723 817,00 zł. To ogromny sukces dla naszej społeczności i dowód na to, że nawet mniejsze miejscowości mają szansę na otrzymanie wsparcia i rozwinięcie swojej infrastruktury kulturalnej. Z terenu naszego powiatu jeszcze tylko samorząd miasta Górowo Iławeckie (23 pozycja na liście) otrzymał wsparcie, które wynosi 112 411,86 zł.
Pieniądze otrzymane w konkursie wydatkować można na zakup środków trwałych do wyposażenia Domu Kultury. W związku z tym planuje się zakup następujących elementów: profesjonalnego scenicznego zestawu nagłośnienia i zestawu oświetlenia do sali widowiskowej, wymienione zostaną również fotele w sali widowiskowej (obecne fotele pamiętają jeszcze czasy otwarcia placówki i mają już kilkadziesiąt lat), zakupiony zostanie ekran oraz profesjonalny projektor, zestaw mobilnych podestów scenicznych, które będą bardzo przydatne podczas organizacji imprez plenerowych, a także 5 laptopów do wyposażenia jednej z pracowni. Te inwestycje przyczynią się do znacznego podniesienia jakości działalności Ośrodka Kultury i stworzenia lepszych warunków dla organizacji różnorodnych wydarzeń kulturalnych.
Należy jednak zaznaczyć, że środki rozdysponowane w ramach tego konkursu pochodzą jeszcze z poprzedniej perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Są to jedne z ostatnich dostępnych środków z tej puli. Niestety, mimo że mamy już połowę 2023 roku, kolejne środki finansowe z Unii Europejskiej w ramach FEWiM 2021-2027 nie zostały jeszcze uruchomione. To spowolnienie wynika z opieszałości w działaniu administracji unijnej. Taka sytuacja jest niezwykle niefortunna dla instytucji kultury, które pilnie potrzebują dużych nakładów. Wsparcie finansowe jest niezwykle istotne i odgrywają kluczową rolę w rozwoju społeczności lokalnych, edukacji oraz zachowaniu dziedzictwa kulturowego.
Warto w tym momencie podkreślić, że przygotowany jest wniosek który będzie dotyczył kompleksowej termomodernizacji budynku Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury, a w minionych latach ze środków zewnętrznych wymieniono między innymi system centralnego ogrzewania, oraz wyremontowano pomieszczenia na 1 piętrze budynku.
Do zrobienie jest jeszcze bardzo dużo, ale mamy nadzieję że cały obiekt zostanie gruntownie wyremontowany i doposażony.
Przypominamy o możliwości skorzystania z Rządowej Tarczy Energetycznej m.in. przez rolników…
- 26-06-2023
- drukuj
Co zrobić, żeby skorzystać z uprawnienia?
Uprawnienia do limitu 2000 kWh rocznie nabywasz z mocy ustawy i nie musisz składać żadnego oświadczenia, za wyjątkiem sytuacji gdy dokonujesz zakupu energii elektrycznej w celu jej zużycia na potrzeby budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wtedy musisz złożyć odpowiednie oświadczenie.
Odbiorcy uprawnieni do wyższych limitów zużycia energii elektrycznej, wynoszących 2600 kWh rocznie lub 3000 kWh rocznie (rolnicy) albo stanowiący iloczyn 250 kWh rocznie i liczby działek w rodzinnym ogrodzie działkowym (ROD) oraz do 2000 kWh rocznie na potrzeby budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, powinni złożyć do OSD pisemne oświadczenie niezwłocznie, jednak nie później niż do dnia 30 czerwca 2023 roku.
Wzory oświadczeń:
Wzór oświadczenia dla limitów 2600 kWh rocznie i 3000 kWh rocznie znajdziesz tutaj
Jak złożyć oświadczenie?
Oryginał oświadczenia można złożyć w następujący sposób:
- w formie elektronicznej na adres e-mail: centrala@energa-operator.pl (do e-mail należy dołączyć wypełnione i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym oświadczenie wraz z załącznikami) albo,
- w postaci papierowej na adres pocztowy ENERGA-OPERATOR S.A., ul. Marynarki Polskiej 130, 80–557 Gdańsk, albo na adres pocztowy Oddziału ENERGA-OPERATOR S.A. lub złożyć osobiście – listę placówek znajdziesz tutaj (oryginał oświadczenia w postaci papierowej wraz z załącznikami z własnoręcznym podpisem).
Więcej informacji ... LINK
Prosimy o składanie zapotrzebowania na odbiór i utylizację eternitu.
- 20-06-2023
- drukuj
LGD "Barcja" ogłasza nabór wniosków
- 13-06-2023
- drukuj