Pozostałe aktualności
XIX Międzynarodowy spływ Łyna - Ława 2019
- 07-06-2019
- drukuj
W miniony czwartek po raz dziewiętnasty odbył się Międzynarodowy Spływ Kajakowy Łyna-Ława, którego organizatorem jest Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Duma Obwodu Kaliningradzkiego oraz Stowarzyszenie Ożywić Łynę.
W samo południe na przystani w Stopkach nastąpiło oficjalne otwarcie imprezy. Wśród zaproszonych gości na uroczystym rozpoczęciu spływu obecni byli przedstawiciele strony polskiej, rosyjskiej i ukraińskiej. Stronę polską reprezentowali: Wicekonsul RP w Kaliningradzie Miłosz Zieliński, Dyrektor Kancelarii Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego Wiktor Marek Leyk, Wicemarszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego Miron Sycz, Starosta Powiatu Bartoszyckiego Zbigniew Nadolny, Starosta Powiatu Gołdapskiego Marzanna Marianna Wardziejewska wraz z Wicestarostą Andrzejem Ciołek, Prezes Stowarzyszenia "Ożywić Łynę" Janusz Dąbrowski. Naszą gminę reprezentowała Burmistrz Irena Wołosiuk. Stronę rosyjską reprezentowali: Głowa Samorządu Okręgu Prawdinsk Wladimir Bakalin, Głowa Adminitracji Samorządowej Okręgu Prawdinsk Paweł Baranow, przedstawiciele Dumy Samorządowej Obwodu Kaliningradzkiego, przedstawiciele Administracji Okręgu Barationowsk, przedstawiciele Miasta Mamonowo na czele z Aleksjejem Gajewskim.
Po inauguracji wydarzenia funkcjonariusze z Warmińsko–Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej i Oddziału Celnego w Korszach i KAS w Olsztynie odprawili 76 uczestników spływu kajakowego, wśród odprawionych osób było 36 obywateli Polski, 38 Rosji i 2 Ukrainy. Po sprawdzeniu dokumentów kajakarze wyruszyli z przystani w Stopkach do miejscowości Prawdińsk w obwodzie kaliningradzkim.
Głównym założeniem wydarzenia jest popularyzacja turystyki wodnej, a także wzmocnienie przyjaźni oraz współpracy przygranicznej między obiema stronami.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
115Galeria zdjęć: Łyna - Ława 2019
Powstanie 5 nowych Otwartych Stref Aktywności
- 03-06-2019
- drukuj
Z przyjemnością pragniemy poinformować, że gmina Sępopol podobnie jak to miało miejsce rok temu, uzyskała wsparcie finansowe z Ministerstwa Sportu i Turystyki na budowę kolejnych 5 Otwartych Stref Aktywności. W rozstrzygniętej II edycji programu rozwoju małej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej o charakterze wielopokoleniowym nowe strefy wykonane zostaną w miejscowościach: Smolance, Dzietrzychowie, Miednej, Różynie i Stopkach Osadzie. W ramach dofinansowania kolejne miejscowości będą wyposażone w infrastrukturę umożliwiającą aktywne spędzanie wolnego czasu. Spośród ponad 800 wniosków które uzyskały dofinansowanie w skali całego kraju, nasz wniosek zakłada najtańsze wybudowanie Otwartej Strefy Aktywności. Wszystko to dzięki temu, że jeszcze na początku roku zawarto stosowne porozumienie z producentem sprzętu fitness zakładające, że w przypadku uzyskania wsparcia finansowego, gmina ma zagwarantowane ceny urządzeń z początku roku, które są niższe niż w szczycie sezonu sprzedażowego. Pozostałe elementy wyposażenia będą wykonane po kosztach przez lokalne podmioty gospodarcze, działające na terenie naszej gminy. Warty podkreślenia jest również wkład własny dotyczący montażu oraz zagospodarowania terenu wykonany przez pracowników gminy, bez dodatkowych kosztów. W latach 2018-2019 Ministerstwo Sportu i Turystyki przeznaczyło na budowę Otwartych Stref Aktywności kwotę 104 985 360,00 zł.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
5Galeria zdjęć: Otwarte Strefy Aktywności
Robocza wizyta Wiceminister Zdrowia.
- 23-05-2019
- drukuj
Spotkanie robocze dotyczyło zabezpieczenia opieki zdrowotnej mieszkańcom naszej gminy. W trakcie rozmów poruszono temat braku wystarczającej ilości lekarzy prowadzących praktykę lekarską w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a także możliwości stałego delegowania przez szpital powiatowy z Bartoszyc karetki wraz zespołem ratowników medycznych. Brany pod uwagę jest wariant zakładający 24 godzinny dyżur ratowników medycznych. Zarówno dyrektor szpitala powiatowego p. Sławomir Wójcik, jak i wiceminister p. Józefa Szczurek – Żelazko oraz starosta bartoszycki p. Zbigniew Nadolny wspólnie stwierdzili, że warto podjąć wszelkie działania zmierzające do zrealizowania tego planu, a ze swej strony zaoferowali wszechstronna pomoc. Aby plany udało się zrealizować niezbędna jest również aprobata wojewody warmińsko-mazurskiego p. Artura Chojeckiego. Właśnie w tym celu, już w najbliższy poniedziałek odbędzie się spotkanie w Olsztynie z wojewodą.
Podczas spotkania Pani minister przedstawiła również plany dotyczące możliwości skrócenia procedury umożliwiającej podjęcie pracy w naszym kraju lekarzom pochodzącym z innych państw (brany pod uwagę jest tzw. „model niemiecki” - umożliwiający szybkie podjęcie pracy przez lekarzy obcokrajowców, wykonujących swoje obowiązki pod nadzorem lekarzy krajowych). Tego typu działania w obecnej sytuacji są niezbędne aby poprawić funkcjonowanie zarówno szpitali, jak i zmniejszyć kolejki do poradni specjalistycznych, czy też zapełnić lukę na rynku lekarzy rodzinnych. Rozważane są różne warianty. Kolejnymi działaniami jakie zamierza wspierać ministerstwo jest również zwiększenie ilości uczelni medycznych, tak by w perspektywie 6-10 lat w naszym kraju wykształcić znacznie większą liczbę lekarzy.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
Zakończono budowę drogi.
- 09-05-2019
- drukuj
Prócz nowej świetlicy wiejskiej, mieszkańcy Lisek doczekali się kolejnej inwestycji - tym razem drogowej.
Z początkiem maja Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lidzbarka Warmińskiego zakończyło prace budowlane związane z wykonaniem gruntownej przebudowy drogi zlokalizowanej w miejscowości Liski. W chwili obecnej wszczęto procedurę dotyczącą odbioru inwestycji, która zostanie zakończona w ciągu najbliższych tygodni. Realizacja inwestycji została wykonana ze środków pochodzących z budżetu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa O/T Warszawa, który przed przekazaniem nieruchomości gminie był władającym w imieniu Skarbu Państwa. Całkowity koszt inwestycji wynosił 479 640,50 zł i został w 100% pokryty przez KOWR O/T Warszawa, a procedurę realizacji inwestycji wykonali pracownicy Urzędu Miejskiego w Sępopolu. Funkcję inspektora nadzoru inwestorskiego pełni p. Mariusz Piórkowski z Kętrzyna. Przebudowany odcinek drogi stanowi dojazd do bloków mieszkalnych w Liskach, jak również do zespołów garaży, a także do oczyszczalni ścieków. Inwestycja była oczekiwana przez mieszkańców już od wielu lat z uwagi na fatalny stan nawierzchni drogi, która uprzednio była wykonana częściowo z płyt betonowych oraz nawierzchni szutrowej. W ramach prac wykonano dodatkowe parkingi z kostki polbrukowej, dzięki którym rozwiązany zostanie problem z miejscami parkingowymi mieszkańców 3 okolicznych bloków. Droga wykonana jest w technologii umożliwiającej poruszanie się ciężkiego sprzętu i składa się z 4 warstw.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
25Galeria zdjęć: Droga w Liskach
Dzień Strażaka w gminie Sępopol
- 06-05-2019
- drukuj
Na co dzień ratują życie, zdrowie i mienie poszkodowanych w pożarach, wypadkach komunikacyjnych czy innych miejscowych zagrożeniach. Mowa o strażakach Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Gminy Sępopol, którzy tradycyjnie w maju obchodzą swoje święto.
W niedzielę 5 maja obchodziliśmy Dzień Strażaka. Obchody rozpoczęły się od uroczystej zbiórki przed Domem Strażaka. Następnie poczty sztandarowe, strażacy oraz zaproszeni goście przemaszerowali do kościoła pw. Św. Michała Archanioła, gdzie została odprawiona Msza Św. w intencji strażaków pod przewodnictwem ks. Stanisława Orpika proboszcza i kapelana strażaków. Następnie orszak uroczyście przemaszerował po raz pierwszy nowo wybudowanymi ulicami miasta do Domu Kultury, gdzie odbyła się uroczysta akademia, w której uczestniczyli: Jolanta Andruszkiewicz – radna sejmiku warmińsko-mazurskiego, Jan Zbigniew Nadolny – starosta bartoszycki, Zygmunt Zbigniew Pampuch – Prezes Zarządu Oddziału Powiatowego Związku OSP, bryg. Andrzej Harhaj – Komendant Powiatowy PSP w Bartoszycach wraz z zastępcą kpt. Krystianem Masalskim, Grzegorz Mucha – prezes Zarządu Miejsko-Gminnego Oddziału Związku OSP w Sępopolu, kapitan Mariusz Tumicz- zastępca komendanta Placówki Straży Granicznej w Sępopolu, asp. sztab. Rafał Słupianek – kierownik posterunku Policji w Sępopolu, Anna Konowrocka – dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, dyrektorzy szkół oraz jednostek organizacyjnych gminy Sępopol, Radni Rady Miejskiej w Sępopolu - Jolanta Bącik, Marian Bielecki, Grzegorz Borowski, Krajewska Irena, Kryłowicz Zbigniew, Artur Ruszczyński, Danuta Rybak, Marlena Szczurko.
Po złożeniu meldunku, powitaniu i wystąpieniach zaproszonych gości odczytano list wojewody warmińsko-mazurskiego Artura Chojeckiego. Następnie uchwałą prezydium Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP odznaką wzorowy strażak uhonorowano druha z jednostki OSP Sępopol Pawła Puciato, a wszystkim jednostkom OSP z terenu naszej gminy Burmistrz Sępopola w asyście Piotra Łazara Zastępcy Burmistrza wręczyła sprzęt przeciwpożarowy w postaci masek nahełmowych, szelek bezpieczeństwa, latarek nahełmowych i pulsoksymetrów zakupionych ze środków finansowych gminy Sępopol.
Całej strażackiej rodzinie życzymy, by ofiarna służba, powołanie i poczucie odpowiedzialności za los drugiego człowieka były darzone szacunkiem, a zasługi i poświęcenie strażaków ochotników z naszej gminy doceniane były nie tylko od święta.
Wszystkim strażakom życzymy bezpiecznych powrotów z akcji !
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
35Galeria zdjęć: Dzień Strażaka 2019
Wizyta trzech posłów.
- 08-04-2019
- drukuj
Robocze spotkanie z byłym Wiceministrem Rolnictwa p. Zbigniewem Babalskim
- 27-03-2019
- drukuj
Omówiono plany inwestycyjne oraz możliwości uzyskania wsparcia rozwoju naszej gminy ze strony administracji rządowej.
26 marca bieżącego roku w Działdowie burmistrz Irena Wołosiuk spotkała się z posłem p. Zbigniewem Babalskim (byłym wiceministrem rolnictwa) w sprawie wsparcia starań naszej gmina zmierzających do ujęcia w planie rozwoju sieci gazowniczej również i Sępopola. Prace koncepcyjne oraz projektowe prowadzone są w ministerstwie energii, na czele którego stoi minister p. Krzysztof Tchórzewski. Realizacją natomiast zajmuje się Polska Spółka Gazownicza, która stanowi Grupę Kapitałową Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNIG). W ramach inwestycji w rozbudowę i modernizację gazowej sieci dystrybucyjnej planowanie jest do roku 2022 zgazyfikowanie ponad 300 gmin z terenu całego kraju. Oczywistą kwestią jest to, że dostęp do gazu ziemnego to także szansa dla gminy na przyciągnięcie inwestorów i rozwój gospodarczy, jak również wsparcie rozwoju jedno i wielorodzinnego budownictwa. Obecnie środki jakie rząd zamierza przeznaczyć na budowę nowych sieci na terenie niezgazyfikowanym, przyłączenia nowych odbiorców oraz inwestycje zwiększające przepustowość infrastruktury wynoszą około 7,5 mld zł. Mamy nadzieję, że dzięki naszym wysiłkom oraz przy wsparciu posłów p. Leonarda Krasulskiego, p. Zbigniewa Babalskiego oraz p. Adama Ołdakowskiego, Sępopol, podobnie jak i np. Elbląg zostanie objęty rządowym wsparciem w tej kwestii.
Prócz tematu dotyczącego gazyfikacji gminy na spotkaniu poruszono również sprawę inwestycji drogowych planowanych do realizacji w naszej gminie. Uzyskaliśmy zapewnienie, że sprawa kilkunastu wniosków złożonych jeszcze w poprzednim roku, jak również w obecnym do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zostanie poruszona przez posła przy najbliższym spotkaniu z nowo mianowanym dyrektorem generalnym KOWR w Warszawie, p. Grzegorzem Piętą. Nowy dyrektor otrzymał mianowanie z rąk premiera Mateusza Morawieckiego 6 marca bieżącego roku. Warto podkreślić, że prócz obecnie rozpoczętej inwestycji drogowej w miejscowości Liski, która jest finansowana w 100% ze środków KOWR’u, na podpisanie umów z instytucją finansująca w ciągu najbliższych dni oczekują 2 kolejne odcinki dróg. Decyzje przyznające środki zapadły w ostatnim tygodniu, a obecnie na ukończeniu jest kompletowanie dokumentacji koniecznej do udzielenia bezzwrotnej pomocy finansowej naszej gminie przez KOWR O/T Olsztyn.
Kolejnym tematem była kwestia zorganizowania spotkania w Sępopolu z rolnikami oraz mieszkańcami w sprawie sytuacji w rolnictwie, jak również problemów z którymi zmagają się niewielkie, położone peryferyjnie gminy naszego województwa. Mamy zapewnienie, że ciągu najbliższych dni zostanie ustalony termin takiego spotkania. Poseł natomiast zapewnił, że razem z nim przyjedzie cały szereg osób, które w swych kompetencjach mają pomoc tego typu ośrodkom. Wierzymy, że będzie to dobra okazja aby przekazać bezpośrednio osobom decyzyjnym w naszym państwie szczegółowe informacje o wszelkich problemach z jakimi zmagają się mieszkańcy.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
2Galeria zdjęć: Spotkanie z posłem Zbigniewem Babalskim
Remont świetlicy w Romankowie w ramach PROW.
- 20-03-2019
- drukuj
18 marca Burmistrz Sępopola – Irena Wołosiuk podpisała umowę z wykonawcą prac budowlanych dotyczących przebudowy budynku świetlicy wiejskiej w Romankowie. W ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego w wyznaczonym terminie wpłynęły 3 oferty następujących firm:
- Spec-Bud Kuś Krystian z Mrągowa
- Firmy Usługowo – Handlowej - Jolanty Andruszkiewicz z Bartoszyc
- Firmy Handlowo – Usługowej „Mozaika” – Pawła Puciato z Sępopola
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma „Mozaika”, p. Pawła Puciato, opiewającą na kwotę 91 018,37 zł. Szacunkowe koszty wykonania inwestycji, określone na podstawie kosztorysu inwestorskiego wynosiły 110 891,74 zł. W związku z wyborem najkorzystniejsze cenowo oferty budżet gminy zyskał oszczędności wynoszące blisko 20 000 zł.
Przypomnijmy, że świetlica w Romankowie uzyskała wsparcie finansowe wynosi 63,63% całkowitych kosztów kwalifikowanych inwestycji, ze środków pochodzących z Unii Europejskiej na „inwestycje
w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W ramach prac przewidziane jest wykonanie między innymi:
- kompleksowa wymiana pokrycia dachowego wraz z orynnowaniem,
- przemurowanie kominów,
- odbicie tynków,
- wymiana części okien na spełniające obecnie obowiązujące normy dotyczące przenikalności cieplnej,
- wymiana drzwi zewnętrznych,
- naprawa schodów wejściowych wraz z podjazdem dla osób niepełnosprawnych,
- docieplenie ścian zewnętrznych,
- wykonanie opaski wokół budynku.
Mamy nadzieję, że przebudowana świetlica zaspokoi potrzeby kulturalne i społeczne oraz pozytywnie wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców Romankowa.
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
„Dzień Sołtysa”
- 20-03-2019
- drukuj
Droga Lwowiec – Romankowo
- 07-03-2019
- drukuj
Droga Lwowiec – Romankowo
6 marca bieżącego roku z inicjatywy burmistrza p. Ireny Wołosiuk odbyło się spotkanie ze starostą powiatu kętrzyńskiego, p. Michałem Kochanowskim w Kętrzynie. Celem spotkania było omówienie planów przebudowy drogi powiatowej zlokalizowanej na terenie powiatu kętrzyńskiego, a łączącej miejscowości naszej gminy - Lwowiec i Romankowo. Planowana przebudowa drogi stanowiła będzie kontynuację wspólnej inwestycji gminy, powiatu bartoszyckiego, lasów państwowych, wykonanej na przełomie 2017 i 2018 roku, podczas której gruntownie przebudowano drogę powiatową numer 1396N. Proces dotyczący kontynuacji przebudowy drogi na odcinku położonym na terenie powiatu kętrzyńskiego, rozpoczęty został jeszcze przez poprzedniego starostę kętrzyńskiego, a obecnego burmistrza Kętrzyna p. Ryszarda Niedziółkę. Według zapewnień obecnego starosty p. Michała Kochanowskiego na ukończeniu znajduje się dokumentacja techniczna, na którą z budżetu powiatu kętrzyńskiego przeznaczono kwotę około 35 000 zł. Z chwilą gdy opracowanie techniczne uzyska wszelkie niezbędne uzgodnienia i pozwolenia, zostanie przedstawiona jako załącznik do wniosku który zostanie złożony w naborze ogłoszonym w ciągu najbliższych 2 miesięcy przez wojewodę warmińsko-mazurskiego p. Artura Chojeckiego, w ramach środków pochodzących z nowoutworzonego przez rząd Funduszu Dróg Samorządowych. Dofinansowanie jakie mogą uzyskać samorządy w tym programie może wynosić nawet do 80% kwalifikowanych kosztów inwestycji. Jeśli wniosek uzyska wsparcie z budżetu wojewody, prace będą mogły się rozpocząć jeszcze w tym roku. Wartym podkreślenia jest fakt, że środki przyznawane w ramach FDS nie będą musiały koniecznie być wydatkowane do końca roku kalendarzowego, jak to było dotychczas w podobnych naborach, co często stanowiło duży problem z uwagi na zmienne warunki atmosferyczne, a mogą być kontynuowane w kolejnym roku. Mamy nadzieję, że tak potrzebna inwestycja uzyska wsparcie finansowe i zostanie zrealizowana w możliwie krótkim okresie czasu.